
Po raz 37 pielgrzymowali na Jasną Górę przedstawiciele polskiego kupiectwa. Przynieśli do Maryi modlitwę o dobro Polski i pokój w świecie oraz Ojczyźnie, umocnienie, by dobrze służyć drugiemu człowiekowi też przez troskę o jakość towaru, pracę, która jest często kontynuacją rodzinnej tradycji. Pielgrzymkę zorganizowała Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług obchodząca w tym roku stulecie powołania.
Tadeusz Zagórski, prezes Zarządu Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług w Warszawie wyraził dumę i wdzięczność za wierność tradycji kupiectwa polskiego. Naczelna Rada Zrzeszeń stowarzysza kupców, gastronomików i usługodawców, tworzących małe i średnie przedsiębiorstwa handlowe, gastronomiczne i usługowe. Obecnie ok. 2 tysiące osób. - Zrzeszenie z sukcesem reprezentowało i reprezentuje interesy kupców, gastronomików i usługodawców dbając o wysoki poziom zawodowy i etyczny swoich członków - podkreśla prezes Zagórski.
Jak podkreśli uczestnicy pielgrzymki, choć różnych trudności nie brakuje, to są dobrej myśli, bo Polacy są znani ze swojej zaradności i przedsiębiorczości. – Nasi przodkowie przetrwali zawieruchę wojenną, trudne czasy socjalizmu i przemian gospodarczych, wspierając się nawzajem - zauważali.
Podkreślali też, że wciąż trzeba iść z nowymi pomysłami, bo „w drobnym handlu nie jest łatwo”. Rynek handlu detalicznego w Polsce jest obecnie zdominowany przez wielkie, w większości zagraniczne, sieci handlowe. Dominującą pozycję na rynku posiadają sklepy dyskontowe oraz sieci hipermarketów i supermarketów. Różne badania jednoznacznie pokazują, że coraz więcej polskich konsumentów wskazuje sklepy dyskontowe jako główne miejsce zakupów. Przyciągają ich głównie niskie ceny, tanie marki własne i promocje. Udział dyskontów w rynku wciąż się zwiększa i wynosi już ok. 45 proc. Tracą na tym małe lokalne bazarki i sklepiki. Polityka dyskontów mocno uderza też w polskich producentów żywności. Jak wynika z badań Polskiej Izby Handlu i CMR Panel, już w listopadzie 2024r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 mkw. spadła o niemal 6 proc. w porównaniu z listopadem 2023 r., łączne obroty tych sklepów spadły o 9,4 proc., a liczba klientów – o 13 proc.
Ghassib Kronfly, wiceprezes Zarządu Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług w Warszawie zwrócił uwagę sektor małych i średnich przedsiębiorstw jako dominujące środowisko, w którym powstają i funkcjonują przedsiębiorstwa rodzinne, które są najstarszym sposobem prowadzenia biznesu.
Przykładowo w Stanach Zjednoczonych firmy rodzinne generują około 60% PKB oraz tworzą około 80% nowych miejsc pracy. Tymczasem, jak pokazują wyniki badań (raport Harvard Business Review Polska, 161/162, 5–8) firmy rodzinne w Polsce wytwarzają około 10% PKB.
Jak zauważył Mirosław Posłuszny, prezes Zrzeszenia Handlu i Usług we Wrocławiu optymizmem napawa napływ młodych ludzi, którzy chcą rozpocząć swoją działalność gospodarczą w tej trudnej branży, jaką jest handel. – Otwieramy się na nowe trendy; Internet, i jeszcze raz Internet, on otwiera nowe rynki, dociera do młodych. Dzisiaj ludzie, którzy handlują nie ograniczają się do swojego sklepu czy butiku, ale wiedzą, ze przez Internet trafiają do każdego – mówił Posłuszny.
Jak szansę wskazywano właśnie model Direct To Consumer e-commerce, w którym sprzedaż internetowa może być realizowana z pominięciem pośredników między producentem a konsumentem
Prezes Zrzeszenia Handlu i Usług we Wrocławiu jest w swojej rodzinie tym, który zainicjował pracę handlowca w swojej rodzinie. W 1992 r. zaczął wtedy od zabawek. – Miałem wówczas małego synka, trudno było o zabawki, więc zdobywałem te zabawki dla niego. Zobaczyłem, że można to rozszerzyć i od tych zabawek, poprzez później rzeczy przemysłowe. Teraz też w naszym zrzeszeniu widzę zmiany, kupcy zmieniają handel na usługi, bardzo dużo jest usług gastronomicznych – powiedział Posłuszny.
Handel to jeden z fundamentów polskiej gospodarki. Jego kondycja ma bezpośrednie przełożenie na PKB i stabilność finansową kraju.
Mszy św. przewodniczył i homilię wygłosił o. Kazimierz Maniecki. Paulin w dzisiejszą uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego powiedział, że i „Jasnogórska Ikona wskazuje nam niebo, a ukazana w niej Maryja od wieków uczy nas jak do tego nieba wejść, wskazuje na Tego, który jest Drogą, Prawdą i Życie”. Prosił, by Maryja zawsze pomagała nam „nieść radość wiary”.
Pierwsza pielgrzymka kupiectwa polskiego odbyła się tuż przed II wojną światową w 1938 r. Później wojna i czasy powojenne nie sprzyjały rozwojowi handlu prywatnego. Dopiero w 1990 r. podjęto inicjatywę kontynuowania spotkań.
Mirosława Szymusik




