Po raz 36. na Jasnej Górze modlili się przedstawiciele polskiego kupiectwa. Pielgrzymka jest kontynuacją tej pierwszej z 1938 r. Handlowcy odkrywają ważną rolę w tworzeniu polskiej gospodarki, a poprzez promocję polskich produktów szerzą ideę patriotyzmu gospodarczego.
- Pielgrzymka jest także sposobnością do wyrażenia jedności - podkreśla Tadeusz Zagórski Prezes Zarządu Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług w Warszawie. Dziś w spotkaniu na Jasnej Górze uczestniczyło pół tysiąca osób.
Zagórski podkreśla, że to, co było i jest szansą małych i średnich przedsiębiorstw handlowych w konkurencji z marketami to jakość towaru. – Dziś konsument ma inną świadomość. Coraz częściej woli zapłacić więcej, ale za towar o gwarantowanej jakości, świeżości. Ważna dla kupującego okazuje się też możliwość porozmawiania z ekspedientką czy właścicielem sklepu, ten kontakt z człowiekiem bardzo się liczy – powiedział prezes Zarządu Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług w Warszawie.
Remigiusz Pawłowski reprezentujący Łódzkie Zrzeszenie Prywatnego Handlu i Usług jest już trzecim pokoleniem. Ojciec i dziadek mieli firmę handlową, on prowadzi usługową – pralnię.
Także Iwona Pankowska-Gabrek z Powiatowego Zrzeszenia Handlu i Usług z Grodziska Wielkopolskiego również kontynuuje tradycję rodzinną. – też przynosimy Maryi dziś nasze codzienne sprawy, i żeby ten mały handel nie znikł z powierzchni ziemi. Co oferujemy? Miłą, dobrą atmosferę, ceny porównywalne z tymi marketowymi – mówi i dodaje, że w swojej pracy najbardziej kocha spotkania z ludźmi, to daje mobilizację do pracy.
Henryk Grześkowiak także z Grodziska Wielkopolskiego powierzył już kupiecki fach następcy. - To ciężki kawałek chleba, zwłaszcza prowadzenie sklepu spożywczego. To wstawanie po nocach, by zagwarantować zaopatrzenie. Klient coraz bardziej wymagający i przyzwyczajony od najmłodszych lat do supermarketów. U nas staramy się, by jakość była najważniejsza, smak, świeżość – mówił uczestnik pielgrzymki.
Mszy św. przewodniczył paulin o. Dariusz Szuba. W homilii, w nawiązaniu do dzisiejszej Ewangelii o Panu Szabatu, przestrzegał, przed prymatem zapobiegliwości materialnej kosztem potrzeb duchowych swoich i swojej rodziny, kosztem troski o miłość rodzinną. Uwrażliwiał również na troskę o głęboką relację z Bogiem, a nie uleganie płytkim rytualizmom, przyzwyczajeniom religijnym, koncentrowaniu się tylko na wypełnianiu praktyk.
- Bycie prawdziwym chrześcijaninem wymaga od nas miłości i wczuwania się w potrzeby bliźnich. Byśmy umieli ich nakarmić, kiedy są głodni, przyodziać wtedy, gdy nie mają ubrania, pocieszyć i podnieść na duchu, gdy są smutni – zachęcał kaznodzieja.
Pielgrzymkę zorganizowała Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług. Jest ona największą i najstarszą organizacją kupiecką w Polsce - istnieje od 99 lat. Zrzesza kupców, gastronomików i usługodawców, tworzących małe i średnie przedsiębiorstwa handlowe, gastronomiczne i usługowe.
Jak zauważono w Raporcie o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w 2022r. „stale rosnąca liczba aktywnych firm – od załamania w 2009 r. do końca 2020 r. wzrosła o 35%, a w porównaniu z 2019 r. o 2,3% – potwierdza ducha przedsiębiorczości Polaków”.
Polska jest piątym krajem w UE z najwyższą liczbą przedsiębiorstw po: Włoszech (3,61 mln), Francji (2,97 mln), Hiszpanii (2,69 mln), Niemczech (2,59 mln). Liczba zatrudnionych w tego typu przedsiębiorstwach, a jest ich nieco ponad 22 mln, to 6,94 mln osób.
Pierwsza pielgrzymka kupiectwa polskiego odbyła się tuż przed II wojną światową w 1938 r. Później wojna i czasy powojenne nie sprzyjały rozwojowi handlu prywatnego. Dopiero w 1990 r. podjęto inicjatywę kontynuowania spotkań.
Historia Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług sięga początków XX wieku. Naczelną Radę Zrzeszeń Kupiectwa Polskiego jako reprezentację polskich kupców powołano w 1925 r. podczas Zjazdu Zjednoczeniowego. W początkach istnienia, tuż przed wybuchem II wojny światowej prowadziła ona działalność kredytową i zaopatrzeniową. Pod jej patronatem działały szkoły i ośrodki szkoleniowe. Po wojnie Naczelna Rada Zrzeszeń Kupiectwa Polskiego zmieniła nazwę na Naczelną Radę Zrzeszeń Prywatnego Handlu i Usług. Przynależność do niej była w latach 1948-1989 obowiązkowa. W latach dziewięćdziesiątych wraz z transformacjami ustrojowymi nastąpiły zmiany w polskim handlu, od 2000 r. nosi nazwę Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług i jest reprezentacją małych i średnich przedsiębiorstw.
Mirosława Szymusik @JasnaGóraNews